מחלות חניכיים

פריודונטיה הינו תחום ברפואת שיניים העוסק ברקמות התומכות של השן כמו גם בגורמים המשפיעים והמחלות הפוגעות בהן.

המחלות הפריודנוטליות ("מחלות החניכיים") נגרמות ע"י חיידקים המצטברים בחלל הפה בתוך מעטה רך המכיל, בין היתר, את שאריות המזון והידוע בשם רובד דנטלי. היגיינת פה לקויה ושיטות ניקוי ( צחצוח ושימוש בחוט דנטלי) לקויות גורמות להצטברותו של הרובד הדנטלי בגבול השיניים והחניכיים. נוכחותו של הרובד הדנטלי באזורים אלו גורמת לגירוי של החניכיים המוביל לדלקת מקומית של החניכיים. דלקת חניכיים (Gingivitis) באה לידי ביטוי בנפיחות של החניכיים, אדמומיות (אובדן הצבע הורוד המעיד על חניכיים בריאות) ובדימום מהחניכיים. רובד דנטלי הנותר על השיניים לאורך זמן נוטה להסתייד ולייצר את אבנית השן המחמירה את גירוי החניכיים והדלקת. עם זאת, דלקת חניכיים היא תופעה הפיכה. ניקוי יעיל תוך שימוש בשיטות נכונות לשמירה על היגיינת הפה, בשילוב עם הסרת אבנית המבוצעת ע"י השיננית במרפאת השיניים, ישיבו לחניכיים את המראה הבריא האופייני תוך ימים עד שבועות ספורים בלבד.

דלקת חניכיים שאינה מטופלת והמשך הצטברות אבנית, עלולים להוביל ליוצרות מחלת חניכיים (Periodontitis). מחלת החניכיים פוגעת בחניכיים ובעצם המצויה תחתן. כיסים פריודונטליים מתחילים ליוצר בין השיניים לחניכיים ובעקבותיהם מתחיל תהליך של ספיגה ואובדן עצם תומכת. מחלת חניכיים שאינה מטופלת עלולה בסופו של דבר לגרום לאובדן שיניים. לעובדה זו חשיבות רבה שכן כ 80% מהאוכלוסייה סובלים ממחלת חניכיים בשלב כזה או אחר של חייהם. מחלת החניכיים, בדומה לדלקת החניכיים, אינה מלווה בד"כ בכאבים, מה שעלול לגרום לדחייה בפרק הזמן עד אשר תטופל. עם זאת, מחלת חניכיים המאובחנת בזמן ניתנת לטיפול, טיפול אשר יסייע לעצור את הדרדרות מצב הרקמות התומכות והמשך המחלה.

הטיפול במחלות החניכיים נעשה ע"י פריודונט ( מומחה למחלות חניכיים) המסתייע בעבודתו בצוות שינניות. מספר וסוג הטיפולים משתנה בהתאם לאבחנה ואופי המחלה ועשוי לכלול אחד או יותר מבין הטיפולים הבאים: (א) הוראות צחצוח והדרכה להיגיינת פה נכונה (ב) הורדת אבנית ("ניקוי שיניים") (ג) החלקת שורשים ("ניקוי עמוק") (ד) ניתוחי חניכיים וצמצום כיסי חניכיים (ה) בניה מחדש של רקמת חניכיים והשתלות עצם.

צור קשר אנו תמיד שמחים לענות, לייעץ, ולתאם פגישות וטיפולים.